Svampomelett

I morse när jag skulle utforska kylskåpets innehåll i jakt på frukost fann jag att både äggen och mjölken hade sitt bäst före datum satt till idag, så beslutade mig för att lunchen skulle bygga till stor del på dessa råvaror. Blev en ugnsomelett med svampstuvning på, första gången jag själv tillagat denna rätt som jag annars bara ätit hos mormor vid jul och påsk.

Omeletten:
1 ½ msk mjöl
5 dl mjölk
4 ägg
Salt och vitpeppar

Stuvningen:
Lagom mycket svamp, i mitt fall blev det tre stora champinjoner och ca en näve med torkade trattkantareller
Smör till stekning
En skvätt grädde
Maizenamjöl
Salt och svartpeppar




Sätt ungen på 200 grader.
Vispa ihop mjölet med lite av mjölken, blanda i resten av mjölken och koka upp. Knäck i äggen och vispa ihop den med resten av smeten. Salta och peppra. När det börjar klumpa sig så häll över i en form och ställ in i ugnen i ca 25 min.

Finfördela svampen och smörstek den. Häll i grädden och blanda i lite maizena tills man blir nöjd med konsistensen. Häll på omeletten och ställ in den ett par extra minuter så får det gotta till sig. Man kan med fördel ha persilja eller annat grönt på toppen, men det var bristvara här hemma för stunden. Serverade med en knäckemacka med pepparrotsost på. Bon appetité!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0