Siluette

Stallet hemma på landet har fungerat som förråd sen dess att sista hästen flyttade därifrån för ett gäng år sen, någon min syster som nu skall överta huset vill ändra på så i somras hjälpte vi systrar åt att försöka skapa någorlunda ordning i kaoset som var där inne. Mycket av det som förvarades där kom från sommarstugan som min farmor hade sålt nått år eller två innan. För mig som tillhör den där typen av männsikor som får något särskilt i blicken och känner hur det kryper i fingrarna så snart det stundar loppis var det ju sannerligen ett guldläge.

Hittade bland annat en kaffekanna från Rörstand som tillhörde servisen Siluette. Den har sån där hög fantastiskt 50/60 tals form så blev kärlek vid första ögonkastet skulle man nästan kunna säga. En snabb googling hemma visade att Siluette tillverkades mellan 1965-68.



Som man ser på bilden har jag fler delar än bara kannan, det var nämligen så att både kaffekoppar, kaffefat, assietter och en lite mjölkkanna stod och gömde sig längst in i ett av köksskåpen hemma och fick flytta med mig hem ett sisådär halvår efter det att jag fann kannan.

I förgrunden på bilden kan man förövrigt se mitt perstorpsbord och i den blurriga bakgrunden kan man ana en Thonétstol, får se till att knäppa lite fler bilder på köket inom kort nu när det är nymålat och fint!



Förövrigt var en vän Peter här i förra veckan och lånade mitt 50 mm 1.8 objektiv till en utlandssemester, och jag fick då passa på att låna hans macro, vilket passar ypperligt för att fånga detaljerna i kaffekoppen med!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0