Flädersaften

Min kusin ringde och föreslog en promenad i mitten på förra veckan, och då jag inte hade något planerat förens kvällen så tackade jag ja och följde med ut. Mycket tjatter blev det, och helt plötsligt får vi syn på två fläderträd som står strax utanför huset som hennes lägenhet ligger i. Det lustiga var att båda två hade kikat in på gp.se tidigare på morgonen och sett deras artikel Häll sommaren på flaska där det fanns med ett flädersafts recept. Vi bestämmer oss för att ta turen förbi coop och köpte oss varsin spann, sen var det bara att knata förbi igen och plocka på oss lite blommor.



Det behövs ca 30 blomsteställningar
Tre stora citroner
1, 5 liter vatten
50 gram citronsyra
1, 5 kg socker

Rensa blommorna från vissna delar och ev insekter som följt med och lägg tillbaka i hinken som skall vara rengjord. Tvätta rent citronerna och skiva dem tunt, lägg i dem i hinken. Koka upp vattnet, och rör ner sockret och citronsyra. Slå sedan på det varma vattnet över citronerna och blommorna. Täck för, rör då och då och de är färdigt att tappas upp efter ca tre dagar.



Passade på att återanvända gamla petflaskor, så kan man frysa ner saften också. Hittade isglassformar när jag var på ica för att leta efter en saftduk (vilket de inte hade så fick bli ett sånt där evighets kaffefilter istället). Glassarna blev verkligen supergoda så kommer tillverkas betydligt fler den här sommaren.

För dem i familj och släkt som undrar hur saften blir så plockar jag med mig en flaska hem nu till midsommar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0