Silver darling

Dagen till ära gjorde jag mig en liten söndagsmiddag och då gårdagen gick lite i Norrlandstema så vill jag göra nått mer klassiskt bohuslänsk idag. Panerade sillfiléer och rotfruktsgratäng.

I Storbritannien kallas ofta sillen för Silver darling. Fint namn på en fisk man sannerligen borde skänka mer uppskattning åt.



Rotfruktsgratängen bestod av kålrot, potatis och palsternacka som skars i bitar, lades i en ugnsform där jag smulade en buljongtärning över hällde på lite matlagningsgrädde samt hade riven Västerbottensost på. Lite peppar på och sen in i ugnen i drygt en timme. Hade nog varit en fördel om man hade förvällt grönsakerna först, blev en del tuggmotstånd.

Sillfiléerna doppades först i vetemjöl, fick sig sen ett bad i uppvispat ägg och sist rullad i ströbrödet innan det var dags att läggas i stekpannan. Saltade och pepprade samt pressade en citron över.

Sillen smakade helt fantastiskt, precis som den panerade makrillen jag ofta åt som barn tillsammans med kokt potatis och stuvad spenat.


Kommentarer
Postat av: isberg

åh spenat!!

2011-01-09 @ 21:49:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0