Palt

Efter att ha kikat lite på halv åtta hos mig nu i höst blev jag lite sugen på att testa på palt, en rätt som gjorde två gånger under samma vecka när de var uppe i piteå och filmade. Har en himla mysig kokbok här hemma, Sveriges nya Landskapsrätter, där Pitepalten fick representera Norrbottens traditionella rätt. Ändrade dock receptet någon, då jag inte äter kött samt inte hade något kornmjöl hemma.

Använde mig av röda linser, riven västerbottenost, morot och palsternacka som fyllning istället. Har ingen tidigare erfarenhet av palt i huruvida smaken eller konsistensen skall vara, men det gick klart ner hur som helst, nästa gång kör jag nog dock på en mix av champinjoner, quornfärs och västebotten ost för att få det lite mer matigt.



Pitepalt
4 portioner
1 kg potatis
200 g rimmat sidfläsk
1 dl kornmjöl
2 dl vetemjöl
salt

1. Skala och riv potatisen fint. Låt rinna av ordentligt i en sil eller ett durkslag. Skär fläsket i små tärningar.
2. Blanda potatisen med korn- och vetemjöl och 1 ½ tsk salt. Börja med en mindre mängd mjöl och tillsätt mer om det behövs. Degen ska vara ganska fast.
3. Skär degen i 12 bitar. För en fördjupning i varje. Lägg i ca en msk fläsktärningar, nyp ihop och forma till bollar.
4. Koka upp lättsaltat vatten i en stor kastrull.
5. Lägg försiktigt i hälften av paltarna med hjälp av en hålslev och rör om försiktigt så de inte fastnar på botten. Låt dem småkoka 45-60 minuter.
6. Ta upp med hålslev och varmhåll. Tillaga resten. Servera gärna med lingonsylt och lite smör som får smälta på palten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0