Melancholia

Har internet igen nu sen drygt en vecka tillbaka, löste det praktiskt genom att skaffa ett mobilt bredband som jag kan surfa på tills jag är klar med allt vad flytt heter. Hur som helst har det varit kulturkalas den här veckan, och pga mycket jobb så har det inte blivit fullt så många aktiviteter som jag gått på som jag egentligen hade önskat. Igår kväll fick jag dock bytt bort mitt arbetspass och kunde avnjuta Lars von Triers senaste film Melancholia på utomhusbio vid kronshusgården.



Jag är ju ett stort fan av Trier så det var sannerligen på tiden att jag fick sett Melancholia, då den gått på biografen i månader nu. Kändes dock fint att spara den till utomhusbion, det är en film som passar ypperligt att se under bar himmel och regnskuren som kom under filmen förstärkte bara känslan av jordens undergång.

Egentligen var det kanske inte så mycket nytt, de arty scener man fick se i början på filmen påminde mycket om de man såg i Antichrist samt att den obligatoriska galna/svaga kvinnan fanns med. Det manliga svinet fans inte riktigt med så tydligt i denna film så som man brukar kunna se i hans andra filmer, även om man kan ana denne i huvudrollens chef samt svåger. "Det trierska obehaget" som jag brukar känna under och efter att han sett någon av hans filmer fanns där, inte fullt så starkt som i vissa av hans andra filmer dock, måhända var det träsmaken i baken efter att ha suttit i två timmar på en smal träbänk som höll en på jorden istället för att fullkomligt gå upp i känslovarv.

Kommentarer
Postat av: isberg

tänk att jag har stått bredvid kirsten dunst..herre

2011-08-25 @ 11:12:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0