Betet

Spenderat större delen av dagen i sängen med näsan i en bok, Odjuret med två ryggar av Emily Maguire. Fann en otroligt fin dikt där.


Betet av John Donne

Kom bo med mig och håll mig kär,
Och vi kan finna nya nöjen här,
Vid silverbäck och sandets gull,
Av rev och krog är korgen full.

Flodens viskning sig sakta närma
Ditt öga mer än solen värma
Betagna fiskarna i vattnets ström,
Alla gripna av samma dröm.

När du simmar i det levande bad
Blir varje fisk i kanalen glad
Simmar förälskat till dig sen
vill hellre fånga dig än du den

Och om du ogillar att de dig skåda
Sol eller måne, du förmörkar båda
Men om jag själv ges lov att se
jag utan ljus kan dig tillbe

Låta andra i kylan sitta på vakt
på vassa snäckskal och tång giva akt
eller lömskt stackars fiskar fånga
med strypande nät i rutor många.

Låt djärva händer leta i damm
Sovande fiskar ur bo locka fram
Förädisk lina som flyger kvickt
förtrolla fiskarnas vandrande blick

För dig behövs ej listigt bete
Ty du är i dig ditt eget bete
Den fisk som inte tar ditt drag
Ack, är klokare än jag


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0