Årets filmfestival

..var för min del kanske inte så mycket att hänga i granen. Ett endaste besök blev det och det på den lettiska filmen The Idiot baserad på Fjodor Dostojevskij roman med samma namn. En synnerligen intressant film där man kastads mellan då gamla och rustik till mer nutida och en kulissaktig plastighet, mycket spännande mix må jag säga. Annars vet jag inte riktigt mer vad man skall skriva om filmen, man bör nog ha läst boken innan man ser den så begriper man förhoppningvis mer än vad jag gjorde. Jag smälter den fortfarande i hopp om att komma till insikt så jag kan begripa mig på den lite mer.


En annan film jag hade bokat biljett till men aldrig kom till skott att se då det prioriterades in en fika med en vän som var på tillfälligt besök i stan var Alper. Ingen större förlust att jag missade den nu på filmfestivalen då jag såg att den skall ha premiär på hagabion nu i veckan som kommer. Hurusom helst, denna film valdes då det var samma regissör som gjorde Dogthooth, en av kanske 2011 års mest omtalade filmer. Då jag faktiskt inte hade sett denna (kom mig visst inte iväg och såg den på Hagabion trots att den gick nästan ett halvår där) så tog jag saken i egna händer och kikade på den här hemma i fredags kväll.




Här ovan kan ni se trailern, som sagt en ganska udda film så skall bli intressant att se Alper sen. Det är som en Fritzlhistoria, men utan sexuella övergrepp från föräldrarnas sida och den har likhet med Virgin suicides utan att det ligger en religiös slöja över allas beteenden. Se den och bli förfärad/förförd.

Kommentarer
Postat av: ♥ Cissi ♥

Dogtooth var nog banne mig det bedrövligaste jag sett i filmväg efter Antichrist!

2012-02-06 @ 13:11:55
URL: http://alostseafarer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0