Växtpress, ett herbarium under uppbyggnad samt en och annan beklämd insekt

Köpte mig en växtpress på tradera nu i somras, och invigde den för dryg två veckor sen med en besksöta jag fann utanför ytterdörren. Efter den växte ett pockande begär fram att snegla mot närmsta tuva och buskage efter nya fynd att ta med hem, och när jag väl samlat på mig en mindre bukett var det bara att stoppa ner i pressen.

Hittade ett sött lite fotoalbum på Ica maxi Kungälv när jag var där för att skriva kontrakten på lägenheten, som jag köpte med hem för framtida pyssel. Den kom väl till hands när jag började grunna på hur jag skulle förvara mitt nyfunna intresse. Ett slags miniherbarium, ett prova på som kanske kan leda till något större och seriösare i framtiden.



Ett sista tips är väl att försöka inte artbestämma växterna efter de hamnat i pressen, utan innan, något jag fick lära mig den hårda vägen :) Nu far jag förövrigt med bussen till Örebro för en kick off med jobbet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0