Krämig potatis- och purjolökssoppa

En sisådär halv tolv på kvällen fick jag mig ett ryck att koka lite soppa för att göra något med matlagningsgrädden innan den skulle gå hädan. Sju potatisar, en halv purjo (gröna delen då den ljusa gick åt i början på veckan), en tärning grönsaksbuljong, röda linser (för den goda smaken och för att få upp näringsvärdet något), en skvätt grädde samt salt & peppar.

Hacka det som hackas skall, dvs potatis och purjo, lägg i kastrullen och häll på med vatten så det täcks, men inte mer än så. I med en tärning buljong och lite linser. Kokat tills allt mjuknat och gå lös med potatisstöten (eller stavmixern för den mer högteknologiske), i med grädden och smaka av med salt och peppar.

För att göra det hela ännu mer aptitretande så klickade jag i lite crème fraîche, lade på en skiva av purjon jag sparat undan, pepprade lite med svart och vitpepparkvarnen och slängde till sist på lite persilja.



Mumma!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Oooooh potatis och purjosoppa a la Moa. Dreggel. Det var alldeles för länge sedan. Det måste vi göra i helgen!!!!!!!

2010-12-03 @ 17:04:02
Postat av: Moa

Bra bra, men vem är det som vill dinera med mig? Någon Ann Onym känner jag då inte :)

2010-12-03 @ 17:57:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0