Fajans

När jag skulle bege mig ut i julruschen för att försöka förskaffa in de sista julklapparna tog jag även en sväng in på coop för att köpa på mig lite ingredienser till vörtbröden jag bakar varje jul. Fann då ett rart två pack med några kaffekoppar. Att säga att jag är i behov av fler muggar vore en lögn, men just de här fick följa med mig hem då de är efter ett av Stig Lindbergs gamla mönster. Retro edition heter dem, och det började redan förra året då KF fyllde 110 år och man tog fram kaffekoppar med mönstret Fallande löv.



KF (kooperativa förbundet) köpte 1937 upp Gustavsbergs porslinsfabrik efter år av dålig ekonomi och de utvidgade verksamheten till att även tillverka sanitetsporslin, emaljerade badkar och plastartiklar. Samma år anställdes även Stig Lindberg som i slutet på 40-talet blev konstnärlig ledare. 1987 köptes Gustavsberg upp av Wertsilä, ett finsk bolag som redan ägde Rörstrand och Arabia.

Årets mönster heter Fajanser, och är ursprungligen inget specifikt mönster utan en metod då man målar porslinet med tennglasyr. Lindberg formgav flertalet vaser med fajanser, och jag hittade en bild på en skål i en bok hemma hos mormor (Stora boken om antikt av Jane Fredlund). Mönstret är nästan på pricken samma som det på koppen bortsett från de blåa bladen resp de gröna.



Det vore roligt om KF fortsatte att ge ut en ny design varje år. Själv ska jag hålla ögonen öppna efter Fallande Löv på tradera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0