Äppelpäppel

Hittade några äpplen längst in i kylskåpet här om dagen och  beslöt mig för att koka eget äppelmos. Inte svårt alls, så dröjer nog tills jag köper färdigmos igen.



Började med att plocka fram äpplena, skar/skalade bort dåliga delar, sånt som hade mjuknat osv. Skar dem sedan i fjärdedelar och slängde ner i en kastrull, men skal och kärnhus fortfarande kvar. I med en skvätt vatten och sen fick det koka under lock tills äpplena hade mjukat (en sisådär 5-7 min). Hällde av vattnet och pressade sedan äpplena genom en sil för att få bort skal och kärnor.



Smakade av med socker hur sött jag vill ha det, och blandade även i lite askorbinsyra för att moset skulle behålla sin färg. Blev svagt gammelrosa pga att jag kokade äpplena med skalen.

Kommentarer
Postat av: Ingela Lovehammer

Det ser ju läckert ut,,,men det såg ut som kärnhus och alllt va me,,,hur blev det? silade du bort kärnorna...

2011-03-06 @ 00:03:03
Postat av: Moa

Japp, passerade allt genom en sil så blev det fint pch slätt :)

2011-03-06 @ 00:39:55
URL: http://livetlangtbortistan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0