Cupcake

Bakade mitt livs första cupecake igår, lite trixit att få till det och krävs nog ett par omgångar för att riktigt få pli på det. Får se till att skaffa mig en muffinsplåt så jag kan få dem så där höga och fina.

Muffins
Ca 30 st små, 12 st mellan eller 8 st stora
Ugn 200-225

200g smör
3 dl socker
3 ägg
1 dl vatten
4 ½ dl mjöl
1½ tsk bakpulver

Sätt på ugnen. Vispa ihop smöret och sockret, lättast om smöret är rumsvarmt, söligt och stökigt om det kommer direkt ur kylskåpet. Tillsätt ett ägg i taget, därefter vatten och till sist mjölet som man blandat med bakpulvret. Jag hade i lite rivet citronskal för att få lite sting och smak i. Klicka ner i muffinsformarna och in i ugnen, 10 min för små och ca 25 min för de stora.



Frosting
50 g smör
100 g philadelfiaost
3 dl florsocker
saften från en halv citron
1 tsk vaniljsocker

Blanda ihop, smeta antingen ut på muffinsen med en sked eller spritsa ut när muffisarna svalnat något.



Ska nog testa ett recept med något mindre socker nästa gång. De blev förvisso farligt goda, men man mäktade inte med mer än en...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0