Danmarksresa

En kollega tillika god vän hade några semesterdagar kvar att ta ut och föreslog att vi skulle ta oss en tripp någonstans. Lysekil och Havets hus blev mitt förslag, medans han mer tänkte sig något åt Tysklandshållet. I slutändan kände vi båda att vi varken hade tiden eller pengarna att stanna en natt borta så vi bestämde oss för att ta en dagstur till Danmark istället.

Tog färjan okristiligt tidigt på tisdagsmorgon och nådde vårt grannland vid lunchtid, rullade ut bilen och började med att korsa landet för att ta oss till Hirtshals på min begäran för att besöka Nordsjömuseét, där jag inte varit sen mellanstadiet. De råkar nämligen ha norra eurpoas största akvarietank.

När vi tittat oss mätta på alla dessa tusentals fiksar så åkte vi tillbaka till Fredrikshavn för att få något i magen samt förverkliga Jonathans mål med resan: den danska spriten. Gick in på ett stort varuhus där det mellan grönsaksdiskar och brödhyllor även hade ett halvt systembolag. Kom in i vinavdelningen, med vinflaskor från golv till tak. Frågade lite försynt en av de anställda huruvida de hade något alkoholfritt vin. Han svarade glatt ja och visade mig två flaskor, en med rött och den andra men vitt vin. Inget höjdare utbud med andra ord. Två flaskor vitt fick följa med, tillsammans med några jättefina ciderburkar jag hittade som jag tänkt använda till något pyssel när de blivit utdruckna.

Därefter bar de av till Moby Dick, en mysig resturang där Jonathan högg in på en trerätters mendans jag tog en fantastisk rätt bestående av de fiskar och skaldjur som ropats in under dagens auktion. Där rundades kvällen också av, och vi åkte på färjan för att vända åter hem.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0